- Kuzatuv kengashi
- Normativ-huquqiy hujjatlar
O‘zbekiston Respublikasi aksiyadorlik tijorat Xalq bankida
ijro intizomining yuritilishi to‘g‘risida
MA’LUMOT
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 10-fevraldagi “Qonunchilik hujjatlari ijrosini samarali tashkil etishda davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari rahbarlarining shaxsiy javobgarligini kuchaytirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-6166-sonli Farmoni, 2021-yil 31-maydagi “Ijro.gov.uz” ijro intizomi idoralararo yagona elektron tizimi samarali faoliyat ko‘rsatishini ta’minlashga qaratilgan qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi
PQ-5132-sonli Qarori, Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 29-martdagi “O‘zbekiston Respublikasi davlat hokimiyati va boshqaruv organlarida ish yuritish va ijro nazoratini tashkil etish bo‘yicha normativ hujjatlarni tasdiqlash haqida”gi 140-sonli va 1999-yil 12-yanvardagi “Ijro intizomini mustahkamlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 12-sonli qarorlarida belgilangan talablar ijrosini ta’minlash maqsadida Xalq banki tomonidan o‘rnatilgan tartibda zaruriy choralar ko‘rib kelinmoqda.
Xususan, Xalq bankida ijro intizomiga mas’ul bo‘lgan mustaqil tarkibiy bo‘linma sifatida Ijro nazorati departamenti faoliyat yuritib kelmoqda, shu jumladan, bankda ish yuritish va ijro nazoratini tashkil etishda xat-hujjatlarning elektron aylanish tizimi yo‘lga qo‘yilgan bo‘lib, bunda, tarkibiy bo‘linmalar o‘rtasida ichki elektron
xat-hujjatlar almashinuvi ichki elektron dastur orqali amalga oshiriladi.
Jumladan, bugungi kunda, ushbu elektron dastur orqali:
- qonunchilik hujjatlari va topshiriqlar kelib tushgan vaqtdan boshlab
30 daqiqa mobaynida Ijro nazorati departamentining mas’ul xodimi tomonidan ro‘yxatdan o‘tkaziladi hamda rahbariyatga axborot beriladi;
- rahbariyat bir kun muddatda mas’ul ijrochini belgilagan holda, tegishli topshiriqlarni beradi;
- belgilangan muddat doirasida mas’ul ijrochi tomonidan topshiriq ijrosi bo‘yicha ma’lumotlar va hujjatlar rahbardan elektron tasdiqlangan holda, tegishli tashkilotlarga yuboriladi.
Shu bilan birga, ushbu elektron dasturda ijroning borish holatini va topshiriqlarning belgilangan muddatda bajarilishini nazorat qilish, hujjatlarning arxivini hamda hisobotlarni shakllantirish imkoniyatlari ham yaratilgan bo‘lib,
Xalq bankida ish yuritishni jadallashtirish va hujjatlar bilan ishlashda qulayliklar yaratish maqsadida boshqa tizimlar bilan integratsiya qilingan.
Amalga oshirilgan ishlar natijasida, joriy yilning 1-avgust holatiga “Ijro.gov.uz” idoralararo yagona elektron tizimi orqali Xalq bankiga jami 214 ta topshiriq kelib tushgan bo‘lib, shundan, barcha topshiriqlar ijrosi ta’minlangan.
Mazkur ko‘rsatkich o‘tgan yilning mos davriga nisbatan solishtirilganda, topshiriqlar soni bo‘yicha 148 taga yoki 3,2 barobarga ko‘paygan.
Bu esa o‘z navbatida, ijro intizomini yanada kuchaytirishni, topshiriqlarni bajarilmaslik xavfi mavjud yoki mavjud emasligi nuqtayi nazaridan tahlil qilgan holda, nazorat qilib borishni taqozo etadi.
Shundan kelib chiqqan holda, bugungi kunda topshiriqlarni o‘z vaqtida, to‘liq va sifatli bajarilishini ta’minlash maqsadida o‘rnatilgan tartibda barcha zaruriy choralar ko‘rib borilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi PF-60-sonli Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida Xalq banki tomonidan amalga oshirilgan ishlar to‘g‘risida
MA’LUMOT
I. Bank xizmatlari sifatini oshirish va avtomatlashtirish bo‘yicha.
Mijozlarga xizmat ko‘rsatish sifatini oshirish maqsadida bir qator ishlar amalga oshirildi:
1. Kredit ajratish jarayonida qaror qabul qilish bosqichlari, “skoring” tizimi, “kredit konveyeri” dasturi va “anderrayterlar” faoliyati qayta ko‘rib chiqildi. Mijozlar faoliyatini har tomonlama tahlil qilish maqsadida “skoring” tizimi 8 ta tashkilot bazasi bilan integratsiya qilindi.
Shu bilan birga, kreditlashga aloqador tarkibiy bo‘linmalar soni 5 tadan 2 taga, hujjatlarni ko‘rib chiqish jarayoni 3 bosqichdan 2 bosqichga tushirildi. Buning natijasida kreditlash jarayoni yanada tezlashishiga erishildi.
Shuningdek, Markaziy bank bilan birgalikda ijtimoiy dasturlar doirasida mijozlarga xizmat ko‘rsatish sifatini oshirish maqsadida barcha kredit hujjatlari “oilakredit.uz” onlayn platformasi orqali elektron tarzda shakllanishi va mijozning bankka tashrifisiz elektron klyuch orqali tasdiqlash joriy qilindi.
2022-yil davomida ushbu platforma orqali 173 034 ta loyiha asosida 3,8 trln so‘mlik imtiyozli kreditlar ajratildi.
2. Xalq banki va Rossiyaning Sberbanki o‘rtasida Sberbank kartalaridan Xalq banki kartalariga to‘g‘ridan-to‘g‘ri pul o‘tkazmalarini amalga oshirish bo‘yicha qo‘shma kelishuv imzolandi.
Mazkur hamkorlik doirasida joriy yil fevral oyidan “Sberbank-onlayn” mobil ilovasi orqali Xalq banki kartalariga Rossiyaning istalgan hududidan
“24/7”-onlayn rejimida pul o‘tkazmalarini amalga oshirish yo‘lga qo‘yildi.
Ushbu xizmatni yo‘lga qo‘yish orqali Xalq banki kartalaridan foydalanuvchi 5 mln nafardan ortiq aholiga xalqaro pul o‘tkazmalarini istalgan vaqtda, bankka tashrif buyurmasdan, ortiqcha hujjatlarsiz, ayniqsa, respublikaning olis va chekka hududlaridagi aholiga tuman markaziga kelmasdan mablag‘larni onlayn tarzda olish imkoniyati yaratildi.
Natijada, joriy yil davomida 2,3 mln nafarga yaqin fuqarolar tomonidan 2,65 trln so‘mdan ortiq (14,6 mlrd rubl) to‘lovlar amalga oshirildi.
3. Pensiya, nafaqa va boshqa ijtimoiy to‘lovlarni to‘lash mexanizmlari qayta ko‘rib chiqildi va soddalashtirildi:
a) pensiya mablag‘larini bank kartasiga o‘tkazish bo‘yicha arizalarni Pensiya jamg‘armasiga bormasdan bank filialiga topshirish yo‘lga qo‘yildi.
b) fuqarolarga farzandi tug‘ilganligi haqidagi guvohnomani rasmiylashtirish bilan avtomat tarzda bank kartasi orqali suyunchi pulini olish tizimi joriy etildi.
Bunda, fuqaro FHDYo organlarida guvohnoma rasmiylashtirgan vaqtda o‘zini yoki turmush o‘rtog‘ini (ota-onasini) nomida bank kartasi bo‘lishi yetarli hisoblanadi.
Natijada, bugungi kunga qadar 212 162 nafar fuqaroga 126 mlrd so‘mdan ortiq nafaqa to‘lovlari onlayn tarzda bank kartalariga o‘tkazib berildi.
4. Kassa amaliyotlarini avtomatlashtirish yuzasidan kassada yuritiladigan barcha kitoblar, talabnomalar va kirim-chiqim amaliyotlarining elektron yuritilishi bo‘yicha alohida dasturiy ta’minot yaratilib, ishchi (real) bazada bankning barcha filiallarida joriy etildi.
5. Kadrlar siyosatida inson omili aralashuvi va qog‘oz sarfini kamaytirish maqsadida mehnat ta’tili hisobini yuritish avtomatlashtirildi.
Shuningdek, kadrlar faoliyatiga oid buyruq va farmoyishlarni onlayn yaratish va zaruriyatga ko‘ra o‘zgartirish funksiyasi ishlab chiqildi va xodimlarga qulaylik yaratish maqsadida tizimni 3 ta tilda (o‘zbek tili, rus va ingliz tillarda) boshqarish sozlamalari joriy etildi.
6. Bankning tarkibiy bo‘linmalarida mavjud axborotlarning yagona omborini yaratish uchun “Operatsion hodisalar ma’lumotlar bazasi” yaratildi.
7. Kredit portfeli tarkibidagi muddati o‘tgan qarzdorliklarni yuzaga kelishini oldini olish va undirishni samarali tashkil etish, kreditlarni qaytarish bilan bog‘liq salbiy oqibatlarni kamaytirish va qarz yukini ortib ketishiga barham berish hamda muddati o‘tgan kredit qarzdorliklarni undirish maqsadida “Call- Center” aloqa markazi xodimlari uchun joriy yilning avgust oyida “Soft Collection” tizimi ishga tushirildi.
Ma’lumot uchun: Qo‘ng‘iroqlarni amalga oshirish uchun “IP-telefoniya” tizimi “PhonerLite” dasturiga integratsiya amalga oshirildi.
8. “Paynet” to‘lov tashkiloti hamkorligida “Paynet” shoxobchalari, infokioska va mobil ilova orqali istalgan bank kartasidan to‘g‘ridan-to‘g‘ri pul o‘tkazmalarni amalga oshirish tizimi ishga tushirildi hamda
“Cash to card” xizmati amaliyotga tadbiq etildi.
9. Mijozlarga qulayliklar yaratish maqsadida “Call-Center” aloqa markazi texnik imkoniyatlari takomillashtirilib, murojaatlarni tezkor ko‘rib chiqish uchun “XB HelpDesk” ichki elektron murojaatlar tizimi joriy etildi va “XB chat” axborot almashish tizimi (messendjer) yo‘lga qo‘yildi.
II. Davlat dasturlari doirasida berilgan topshiriqlar ijrosi hamda chorvachilikni rivojlantirish bo‘yicha.
Xalq banki tomonidan joriy yilda hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish, davlat dasturi va hududlarni ijtimoyi-iqtisodiy rivojlantirish dasturlari doirasida 295 388 ta loyihaga 9,1 trln so‘mlik kredit mablag‘lari ajratildi.
Shu bilan birga, chorvachilikni rivojlantirish maqsadida bank tomonidan 31 776 ta loyihaga 1 trln so‘mlik kredit ajratildi.
III. Xotin-qizlarni tizimli qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha.
“Ayollar daftari”ni yuritish orqali xotin-qizlar muammolarini hal etish tizimini yanada takomillashtirish maqsadida ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha respublika komissiyasi, Ishchi guruhi va Xalq banki birgalikda hududlardagi ijtimoiy himoyaga muhtoj xotin-qizlar to‘liq xatlovdan o‘tkazildi.
Xatlov natijalariga ko‘ra, jami 65 mingdan ortiq tadbirkorlik qilish istagi mavjud ayollar aniqlandi hamda “Ayollar daftari”ga kiritilgan va tadbirkorlik qilish istagini bildirgan xotin-qizlarga kredit ajratish bo‘yicha tijorat banklari bilan birgalikda reja-taqsimot ishlab chiqildi.
2022-yilda bank tomonidan oilaviy tadbirkorlikni rivojlantirish davlat dasturi 95 494 nafar tadbirkorlik qilish istagini bildirgan xotin-qizlarga 1,8 trln so‘mlik imtiyozli kredit ajratildi.
IV. Hunarmandchilik faoliyatini rivojlantirish bo‘yicha.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 30-dekabrdagi “Hunarmandchilik faoliyatini qo‘llab-quvvatlash tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-77-sonli Qarorida “Hunarmand” uyushmasi a’zolariga ishlab chiqarish ehtiyojlari uchun asbob-uskuna, ehtiyot qismlar va xom ashyo materiallarini xarid qilish, hunarmandchilikni rivojlantirish markazlari, “usta-shogird” maktablarini tashkil etish, uy-muzeylar va ustaxonalar qurish yoki shu maqsadlarda bino va inshootlar sotib olish uchun, bank tomonidan 985 nafar hunarmandlarga 46 mlrd so‘mlik imtiyozli kredit mablag‘lari ajratildi.